REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ

Rehberlik isteklilik ve gönüllülüğe dayalı bir yardımdır. Rehberlikte öğrenci hakkında hazırlanan test, anket, bilgi toplama amaç değil, öğrencilere yardımcı olmak için kullanılan araçtır. Rehberlikte danışan öğrencilerin özellikleri ne olursa olsun, hasta olarak algılanmaz ve özelliklerine, kişiliklerine saygı duyulur.

22.03.2017 428

Rehberlikte ilişkiler tek yönlü olmayıp, rehber öğretmen ile öğrencinin karşılıklı saygı, hak, sorumluluk, işbirliğine dayalı bir etkileşim ilişkisi vardır.

          Rehberlikte öğrenci hakkında edinilen bilgiler açık kapama, tehdit eme, baskı aracı olarak kullanılmayıp, gizli ve özel her türlü bilgiler onun en verimli gelişimi için kullanılır ve gizli tutulur.

          Rehberlik bireyin benlik ve kişilik gelişimine yardımcı olmaktır. Rehberlik disiplin işi değildir. Yalnız öğrencilere her türlü uyumları için, program ve birlikte yaşama, bilmeden hatalara düşmemeye yönelik kurallar hakkında bilgi verilebilir.

          Rehberlik öğrencilerin her türlü eğitimi ve gelişimi için uygun ortam yaratmaktır. Rehberlik sadece sorunlu olan öğrencilerin problemlerinin çözümüne yardımcı olma, onlara bir takım hizmetler sunmayla sınırlı değildir. Önleyici, yönlendirici, uyum sağlayıcı, geliştirici, bütünleştirici, aydınlatıcı fonksiyonlarıyla diğer öğrencilere de hitap etmektedir.

          Rehberlik sadece psikolojik danışma değildir, rehberlik aynı zamanda bir kişilik hizmetleri topluluğu olarak sağlık, sosyal, kültürel vb. hizmetleri de içermektedir.

          Bu açıklamaları yaptıktan sonra rehberlik ilkelerinden en önemlisine daha ayrıntılı değinmekte fayda var. ”Rehberlikte gizlilik esastır.” Öğrenci, öğretmen ve veli ile yapılan görüşme, danışma ve mülakatlar gizli tutulur. Bireyin kendi isteği ve onayı dışında kesinlikle 3.bir kişi ile paylaşılmaz. Bu yüzden problemlerin etraflıca konuşulmasında ve çözüm yolları bulmak için ayrıntılı olarak analiz edilmesinde herhangi bir sakınca yoktur. Meslek ilkelerine tam olarak bağlı her psikolojik danışman bu ilkelere uyar-uyması gerekir.

          Profesyonel yardım alma aracı bir “kültürlülük” göstergesidir. Çoğu birey için her ne kadar ‘benim yardıma ihtiyacım yok, kendi işimi kendim yaparım’ düşüncesi hakim olsa da, önleyici rehberlik bağlamında problem ortaya çıkmadan veya daha fazla büyümeden çözüm odaklı uzman yardımı almak, karşılaşılan problemin işin içinden çıkılmaz zor bir hal almasına engel olacak birey daha mutlu ve etkili bir yaşam sürmek için önemli bir adımı atmış olacaktır.

OKUL REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ

          Okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri doğrudan ve dolaylı hizmetler olmak üzere 2 şekilde uygulanır.

Doğrudan Hizmetler                                                                   Dolaylı Hizmetler

1.      Psikolojik Danışma                                                                 1. Okul PDR. Programını Hazırlama

2.      Oryantasyon                                                                           2.  Konsültasyon

3.      Öğrenciyi Tanıma                                                                   3.  Anne-babaya rehberlik

4.      Bilgi Toplama ve Bilgilendirme                                                 4.  Çevre İle İlişkiler

5.      Yöneltme ve Yerleştirme                                                         5.  Araştırma ve Değerlendirme

6.      İzleme Hizmetleri